Alien: The Roleplaying Game

L’annonce excitante du moment en RPG.

Fria Lagan et Free League Publishing s’associent à Genuine Entertainment et Twentieth Century Fox pour sortir cette année une adaptation officielle de la franchise Alien pour le Jeu de Rôle. L’histoire prend place peu après les événements d’Alien 3. Alien : The Roleplaying Game de Fria Lagan nous plongera dans une version plus ouverte du monde imaginé dans les films. Par contre ce ne sera finalement pas en financement participatif sur KS mais bien en pré-commande.

[attachment file=464176]

THE GAME

The ALIEN tabletop roleplaying game will be a beautifully illustrated full-color hardcover book, both presenting the world of ALIEN in the year 2183 and a fast and effective ruleset designed specifically to enhance the ALIEN experience. The game can be played in two distinct game modes:

Cinematic playis based on pre-made scenarios that emulate the dramatic arc of an ALIEN film. Designed to be played in a single session, this game mode emphasizes high stakes and fast and brutal play. You are not all expected to survive.

Campaign play is designedfor longer continuous play with the same cast of player characters over many game sessions, letting you explore the ALIEN universe freely, sandbox style.

The rules of the game are based on the acclaimed Year Zero Engine, used in award-winning games such as Tales from the Loop and Mutant: Year Zero, but adapted and further developed to fully support and enhance the core themes of ALIEN: horror and action in the cold darkness of space.


[embed]https://vimeo.com/328154792[/embed]

THE SETTING

The year is 2183little more than three years since the destruction of the Hadleys Hope colony on LV-426, the disappearance of the USS Sulaco, and the closing of the prison and lead works on Fiorina 161. The loss of the Sulacos Colonial Marine unit along with these Weyland-Yutani sponsored outposts, and the implications of corporate foul play stemming from these incidents, have created an air of distrust between the company and the United Americas.

To add fuel to the fire, conflicts between the rival sectors of space have increased exponentially in the past five years. While unconfirmed, many believe that Hadleys Hope was a test site for one of Weyland-Yutanis bioweapons and that an enemy state sent a warship to nuke it from orbit. Others believe that the Company is working with a rogue nation to assume control of the colonies on the Frontier.

The 2180s are a dangerous time to be alive.

Pffff, pourquoi les rôlistes ont toujours des thèmes supra-cool comparé aux jeux de plateaux…

Ben perso je trouve ça pas du tout adapté au jeux de rôle. Alien c’est quand même avant tout un univers confiné à chaque film et un scénario épais comme une feuille de papier toilette.

Après le jeu peut être très bien, c’est pas le problème. Mais de là à retrouver réellement le style du film… J’ai des doutes. Sans parler de la mortalité si réellement on rencontre les Aliens.

Bref, pour moi c’est un jeu de plateau qu’il faut si on veut rester cohérent.

Je suis assez d’accord avec les remarques de Bill.

Après le seul moyen d’en faire quelque chose d’exploitable c’est de partir du principe qu’il s’agit avant tout d’un jeu de SF mais avec cette touche particulière à Alien, ses créatures et son histoire qui sont là en fond.

n’oublions pas qu’un xenomorphe sera toujours plus fort et rapide qu’un humain mais je pense qu’en étant un MJ sympa tu peux éviter d’éviscérer tes joueurs dès la première rencontre, donc va falloir que les scénars du bouquin soient travaillés parce que ça risque de partir en véritable boucherie si c’est mal ficeler. sinon tu regarde les films, écoute les audiobook pour te donner des idées.

J’ai crée moi même mon scénario sans devoir passer par la cryogénie et l’hyperespace avec mes joueurs lors d’une soirée tales from the loop et c’est toujours sympa de crée de la peur autour d’un alien donc j’attends de voir l’offre quand elle sortira

[quote quote=464182]Ben perso je trouve ça pas du tout adapté au jeux de rôle. Alien c’est quand même avant tout un univers confiné à chaque film et un scénario épais comme une feuille de papier toilette.

Après le jeu peut être très bien, c’est pas le problème. Mais de là à retrouver réellement le style du film… J’ai des doutes. Sans parler de la mortalité si réellement on rencontre les Aliens.

Bref, pour moi c’est un jeu de plateau qu’il faut si on veut rester cohérent.

[/quote]

On ne peut que conseiller ‹ nostromo › par Wonderdice. Surtout que Dixit Mops:

« Si tout se passe bien, vous aurez une explication conciliée avec éditeur et auteur dans la TTTV bientôt… »

w&s

Niveau univers, j’ai l’impression que le 4 est plus typé. Mais j’ai pas trop revu le film ces 20 dernières années.

Ce qui me dérange c’est que si Alien il y a, alors soit on a des soldats et dans ce cas ça risque d’être pauvre en intrigue, soit on a des civils ou des scientifiques et dans ce cas il ne devrait pas y avoir le moindre combat. Bref, c’est assez binaire à mon sens. D’autant que la révélation de l’Alien passe toujours par la case « mort rapide ».

Les MJ pourront peut-être y arriver, mais ça va être chaud. Donc de là à renouveler l’expérience sans exterminer tout le groupe au premier faux pas et tout en maintenant le truc crédible, ça me semble vraiment tendu.

A ce petit jeu il me semble que Dark Hérésie est plus simple. Les cultistes ou trucs du genre ne sont pas aussi forts qu’un Alien, les persos peuvent justifier d’une force hors norme… Bref, le delta entre les adversaires et les héros est plus tenable. Avec en plus la possibilité de faire des intrigues. Sans parler de l’Univers qui est maintenant largement plus travailler que ce que l’on a pu voir d’Alien.

Mais comme mentionné plus haut, on peut aussi faire un très bon jeu de SF et garder l’Alien comme le truc qui peut potentiellement arriver. Un peu comme de faire un donjons & dragons mais sans voir de Dragon avant les 30 premières heures de jeu.

@Bill il y a Not Alone qui exploite ce thème assez bien je trouve.

[quote quote=464208]On ne peut que conseiller ‘nostromo’ par Wonderdice. Surtout que Dixit Mops:
« Si tout se passe bien, vous aurez une explication conciliée avec éditeur et auteur dans la TTTV bientôt… »
[/quote]
Vouais, enfin s’ils ont apporté autant de soin à l’édition du jeu que à leur communication ou leur site web, c’est peut-être à éviter.

Legendary encounter: an alien deck building.
Il est juste tres treeeessss bien!!!

Le kill ratio n’est pas si défavorable que cela pour les humains, si on est un marine colonial briefé et avec ses munitions dans son mk40…on est pas loin de 1/10…

Après courir dans un conduit d’aération avec un lance flammes bricolés, une hystérique pour ce guidé et un synthé cinglé dans l’équipage cela n’aide pas. Et je parle même pas de la bande de repris de justice et de leur gardien au QI de chauve souris…

Bref le plus grand danger dans l’univers d’alien, c’est les corporations, les êtres humains ( cupidité avarice et vanité ), l’espace, les synthétiques, les planètes hostile ou pourri qui compose cet univers plutôt sombre…

Un alien dans un endroit clos avec des conduites d’aération c’est comme un requin blanc dans une piscine…Vaut mieux pas être avec eux en slip mais avec le bon calibre et une ligne de vue c’est du steak haché…

Cela peut donc être assez sympa…faut juste les bons scénarios…et pas forcément flingué de l’alien à chaque partie…les gardes de la corpo Yutani c’est bien aussi.

 

Il reste que si tu dis à tes joueurs : Je vous propose de jouer dans Alien le jeu de rôle ! Si t’as pas sorti de l’alien assez rapidement, faut te préparer à une rangée de sourcils froncés derrière le paravent.

Il y a déjà une tonne de jdr dans l'univers SF bien plus développé et intéressants qu'Alien pour jouer sans aliens.

En tant que MJ, pas sûr que le coût en brouzoufs et l'investissement en temps en vaille la chandelle. Je préfère créer une mini campagne avec des aliens dans le jdr que je maîtrise.

En tant que joueur, putain que j’aimerais y jouer ! Même juste quelques séances parce qu’une fois le soufflet sorti du four, je pense que ça retombera vite.

 

Pour ceux que ça intéresse les précommandes pour Alien RPG ont commencé aujourd’hui et se termineront le 4 Août. Du coup on risque d’avoir des retours assez vite. Sinon à la GenCon (1-4 Août) Alien RPG sera en demo.

The Xenomorphs are coming to game night! The PRE-ORDER for the official ALIEN RPG is now LIVE at ALIEN-RPG.COM - hurry over there NOW!

The full game will released by the end of the year, but if you pre-order you get access to a 168-page Cinematic Starter Kit PDF including a complete scenario WITHIN DAYS after purchase and can start playing IMMEDIATELY.

By taking part in the pre-order you can also provide FEEDBACK on the game before the core rulebook goes to print, and thereby help us making the game even more awesome – and be credited as an official playtester.

[attachment file=469795] [attachment file=469796]

Et voilà une interessante review du Cinematic Starter Kit qui a été envoyé à ceux qui ont préco Alien RPG.

This is not a review for the Alien RPG.
Alien: The Roleplaying Game - Cinematic Starter Kit
I pre-ordered the deluxe edition of the Alien RPG and that got me same-day access to the PDF copy of the Cinematic Starter Kit for the game.

This is a review of the Cinematic Starter Kit for Alien.

The Alien RPG has two modes of playing; the Cinematic with one-shot scenarios based on the deadly movie, and Campaign Play where you can level up characters because, maybe, they survive.

The first sentence in the Alien Cinematic Starter Kit is “Space is vast, dark, and not your friend”. That sets the mood for things to come.

I’ve seen the stats the for pre-generated characters in the adventure “Chariot of the Gods”. I’ve seen the stats the aliens have. Ouch.

And yet, the Cinematic Starter Kit keeps Alien’s powder dry. I’ve not seen the character generation rules. Nor have I had the chance to peek in horror at the stats for the iconic xenomorph. I still need and want after devouring the Starter Kit.

Simply put, the Starter Kit delivers on its promise. I can play Alien in Cinematic mode. I’ve all the rules I need, and those rules don’t include character generation because all characters are pre-genned in Cinematic version of the game.

Game Mother

There are no Dungeon Masters or Gamemasters, narrators, storytellers or even directors in the Alien RPG. There are Game Mothers. I love it. That’s both a nod to the evolution of RPGs, the compelling female characters in Alien (including the Queen) and it feels accurate too. In the hot chair, running the game, we are birthing a living thing.

What caught me by surprise is, even in Cinematic, as Game Mother we’re running a game that draws heavily on skirmish miniature games and even computer games like Halo and Destiny.

I usually enjoy my roleplaying in the theatre of the mind. I accept the argument that for Alien RPG that a battle grid or game map will be beneficial. Line of sight matters, movement matters, the precise location of one character to another is often essential.

Dear players, don’t let words like ‘cinematic’ and ‘story’ fool you. In this style of play, Alien will challenge your tactical genius. You’ll have to think carefully about the maps the Game Mother shows you, you’ll to negotiate alliances, and you’ll have to take risks.

A brief discussion on Alien mechanics

The risk economy is part of every dice roll in Alien. When you roll your base dice (attribute + skill), you also roll stress dice equal to the amount of stress you have. Only 6s count as a success on the base dice. If you don’t get enough 6s to complete an action, then you push your roll. A pushed roll automatically increases your stress by one point, and that new stress total is counted in your roll. If your stress dice ever roll a 1, then you’ve panicked.
Alien: Watatsumi DV-303 Bolt Gun
To have a fair chance of succeeding in most situations, you will likely need to push your roll, and your stress will increase.

You don’t usually count ammo in Alien. Bullets are commonplace. If you panic, though, then you stop firing. You may have been too careless, you may have jammed your gun, but you’re going to need to take a second to get your shit together and your weapon back online.

Firing a burst on full auto adds to your stress, taking more than one point of damage adds to your stress or suddenly discovering that your crewmate is actually an android adds to your stress.

Stress is going to happen in Alien, and while you just need a few minutes or calm to relax and rid yourself of it, I suspect it’s going to be one of the many killers out there in the darkness of the void.

Synthetics, which you can play, which the person sitting beside you might be playing in secret, don’t need to make stress rolls. They don’t panic.

I mentioned how Alien has elements in it that remind me of computer games like Destiny. In those games, your defence shields regenerate automatically. Survival sometimes boils down to finding a safe area to catch your breath. In the Alien RPG, you recover health and lose stress in the same way. It’s automatic when you’re resting.

I think this bold, brave, but also right. Alien isn’t a move about being slowly worn down. If you die; it’ll be sudden, dramatic and traumatic. If you can just get away from the xenomorph then, most likely, you’ll be able to regroup and reconsider. That’s exactly what the mechanics here encourage.

The critical injury rules are how the RPG handles those spectacular and often messy encounters with deadly aliens.

Another feature of Alien that aids both the Game Mother and the tension of the setting are ‘Buddies and Rivals’. Your character has one buddy and one rival.

On Cinematic play, PvP becomes quite likely. All PCs have secret agendas, and most PCs will want to live, at all costs. In the Cinematic style of play, as the tension increases and characters turn against each other, the GM can declare a scene as ‘PvP’.

Once that’s done; one character will be leaving the game.

At the end of the scene, the character who comes off least well has “turned trailer” and becomes an NPC controlled by the GM. They’ll likely be back as a villain. The player can be given a new PC from the pool of pre-genned characters if there is one free.

Cinematic adventures are divided into three Acts in the Alien RPG. It’s the third act where the true PvP is saved for as that’s because it’ll likely cost you your character. If you act against the interests of the group and do it too soon, you’ll get ganged up on, and you’ll be out. There’s no such rule for Campaign style games.

Alien RPG - Space is Hell

The Alien RPG world

The RPG is set as tensions on the Frontier increase, and rumours of deadly aliens begin to circulate across the colonies. We’re given a timeline, which is helpful, but I wish I could do a better job at mapping it to the alien films.

The four political powers are; Three World Empire (formerly the UK, Japan and some developing countries), The United Americas (North, Central and South America), The Union of Progressive Peoples (Russia, Vietnam and socialist block countries) and The Independent Core System Colonies (a collation of privately-owned worlds).

There are more powers than just the political, though. Multi-nationals like Weyland-Yutani, BioNational and Seegson are incredibly influential. There are religions too which includes new churches with scary motivations such as the Practitioners of the Holy Immolation and Church of Immaculate Incubation.

It’s 2180, the Colonial Marines are being re-deployed, and it is a dangerous time to be alive.

Characters don’t have to be Colonial Marines, though. They can be brave Frontier Colonists or plucky Space Truckers. They might even be Company Reps.

Free League takes a minute to remind us of the key themes we find in Alien; space horror, sci-fi action and sense of wonder. I’m glad they did and I’m especially pleased they kept the wonder in there as I remember peeking through my fingers in awe at some of the scenes in the first Alien film.

Chariot of the Gods

Right at the end, but a hugely important part of the Starter Kit, is Chariot of the Gods. This is the adventure and characters that allow you to use your newly acquired understanding of the Alien RPG system.

The starfreighter USCSS Montero has been diverted to check out the distress beacon from the USCSS Cronus. The Cronus is a science ship that has been missing for nearly a century.

What could go wrong?

Alien: Chariot of the Gods The GM is given an overview and then a look at the characters. Later on, in the appendix, we’re given the one or two line summaries for each hidden agenda those characters had. They evolve with each Act of the campaign, becoming more direct, demanding and full-on each time.

It looks like an easy game to run. It will be short. For a short while, I did wonder whether it edged into railroading… but it doesn’t really. It’s just really mean to the PCs at times, and since this is a one-shot adventure set in the Alien universe, that’s okay.

I wish it had more illustrations. I want to see some of the horrors described in Chariot of the Gods. I love the maps of the spaceships, though, they’re easy to read and look precisely like the tech I remember from the films.

Overall

I’m very impressed with Cinematic Starter Kit for the Alien RPG. It’ll be a great way to learn the game and an acceptable way to pass the time while we wait for the main book to hit the printers.
Et maintenant review video en 2 parties (pour les anglophones)

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=U1vScrfVzQg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3t5xbhVB7G3yWTmUmjEWE-9ETltc0squnAmAaa1kYBlsvQO8SfqZ4eUPg[/embed]

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=jOPZOr2ouVk&frags=pl%2Cwn[/embed]

En voilà un beau bouquin, à paraître en septembre il me semble, qui pourra être bien utile pour Alien RPG :slight_smile:

[attachment file=483141]

L’excellente nouvelle du jour… Vivement le FIJ !

:loudspeaker: Fria Ligan et l’Arkhane Asylum ont le plaisir d’annoncer leur partenariat pour éditer le jeu de rôle officiel ALIEN en France!

Publié au mois de décembre en anglais, le jeu a été en rupture dès sa sortie et à reçu des critiques positives unanimes, tant sur le système que sur l’univers.

Nous sommes fiers à l’Arkhane Asylum de pouvoir publier en français le jeu de rôle officiel ALIEN dès le mois de Juin 2020.

Fria Ligan a prévu de publier une gamme de suppléments et d’accessoires pour le jeu dès cette année et nous soutiendrons le jeu en suivant le planning d’édition de nos amis suédois au plus proche.

:point_right: Vous pourrez décourvir le jeu de rôle officiel ALIEN au FIJ sur le stand de l’Arkhane Asylum.

3 « J'aime »

excellent! si une personne a la chance de faire une partie là-bas et en plus faire un petit feedback ça serais cool

Au milieu de la FIJ personne ne vous entendra crier …

En attendant la VF courant de l’année par Arkhane Asylum, Fria Lagan vient de montrer les deux extensions à venir. A peine en préco en VA, j’ai hâte que ça sorte en VF ^^

Today, in honor of ALIEN DAY, the annual 4/26 celebration of the ALIEN franchise and fandom, we are proud to announce not one but TWO major expansions for the official ALIEN RPG: a brand-new Cinematic scenario entitled DESTROYER OF WORLDS (written by Andrew E.C. Gaska just like Chariot of the Gods) and a boxed STARTER SET. Both titles will be released in August

1 « J'aime »

Kit de démarrage VF confirmé pour septembre !
Préco Juin (?). Hâte de mettre les mains dessus !